Social Media: de la zero la 8 mii de followers

Am construit un cont de Instagram care funcționează destul de bine organic. Se numește Muzeul Pretextelor și pare că are o idee de care oamenii se bucură. În acest articol detaliez ce și cum am făcut ca să ajung la un concept creativ funcțional. 

Am decis să împărtășesc metoda – mult zis – sau, pe scurt, cum am făcut. Nu numai că sharing is caring, dar ce am folosit aici poate fi util celor care au o idee foarte bună, dar nu știu detalii despre social media și nici nu își permit să apeleze la ajutor profesionist. Știu cum e să vrei să faci ceva, dar să nu ai instrumente. Am fost des în situația asta, așa că acest material e pentru toți aceia ca mine și nu numai.

Organizarea informației

1. Primul articol (A): prezintă abordarea în linii mari și cuprinde răspunsuri la întrebările: 

  • În cât timp poți să aduci un cont de la 0 la 5000 de followers? 
  • Cât costă social media?
  • Ce este un concept de cont de Instagram?
  • Cum măsori dacă o idee funcționează sau nu pe social media?
  • Poți să faci un cont cu vizibilitate pe social media fără ajutor?

2. Al doilea articol (B) arată cifre, date cam reci, dar interesante de observat și răspunde la întrebări precum: 

  • Cât de des trebuie să postez?
  • Cât de eficientă este promovarea conținutului de către un influencer?
  • Cum se creează conținut pe care oamenii să îl aprecieze?

3. Al treilea articol (C) se concentrează pe detalii din creația de conținut: 

  • Ce funcționează în conceptul Muzeul Pretextelor și de ce cred eu că funcționează?
  • Care sunt principiile pe care le poți prelua pentru creația de conținut?
  • Care sunt aspectele negative ale gestionării unui cont social media cu vizibilitate pe Instagram?
  • Cum să găsești un concept funcțional pentru social media?

Să pornim, deci. 

Cât durează să ajungi la 5000 de followers pe Instagram?

Muzeul Pretextelor a ajuns la 5000 de followers în 5 luni în mod organic. Dar contextul și detaliile sunt importante. Iată cum: 

Contul a fost creat în decembrie 2021. La început era un loc destul de pustiu. Postam destul de rar. La început,  conținutul a fost boost-uit. Am investit până în 100 de lei / lună, dar nu în fiecare lună. 

Timp de 2 ani am publicat în jur de 80 de postări, fără niciun plan concret. Postam când și când. Dar chiar și așa, am remarcat, undeva după 2 ani, că algoritmul arată conținutul fără sponsorizare. În perioade când nu postam nimic, brusc apăreau noi urmăritori. Și nu puțini. Totul pe baza a ce postasem până atunci. 

Pe scurt, timp de 2 ani contul a mers din inerție și a adunat în jur de 2000 de followers. Această cifră nu a fost luată în considerare când am scris mai sus că a durat 5 luni ca să ajungă la 5000 de followers organic.

Din decembrie 2023 până la momentul scrierii acestui material (aprilie 2024) contul a crescut de la 3000 la 8000 de followers cu ZERO promovare plătită. 

Cât a costat promovarea social media Muzeul Pretextelor?

Ca să ajung la 2000 de followers a costat, în total, aproximativ 200 Euro. Apoi nimic. 

Ce este un concept de cont de Instagram?

Este firul roșu, ideea la care se raportează tot conținutul pe care îl creezi. Îndrăznesc să recomand acest lucru: înainte de orice, pentru social media ai nevoie de un concept creativ clar formulat. 

Conceptul răspunde la întrebările:

  • Care este ideea principală a contului? Despre ce postăm aici?
  • De ce cineva ar urmări acest cont? / Ce oferă conținutul?

Fără un concept clar formulat, testat pe teren organic, eu nu prea văd posibilă o creștere reală pe termen lung, organică. Vei obține urmăritori prin campanii sponsorizate? Cu siguranță, dar imaginea de mai jos explică foarte bine de ce e nevoie de un concept coerent și clar:

Organic & Paid Marketing

Sponsorizarea ajută mult, dar mai întâi e vorba despre a avea un concept funcțional.

Vezi un sistem care funcționează – indiferent de domeniu, activitate etc – și presupui că cineva l-a creat și a funcționat din prima. Aproape niciodată prima întrebare nu este: dar câte alte încercări au fost înainte de acest sistem? Eu am încercat vreo 7 concepte până am construit Muzeul Pretextelor. E pe încercate, nu cred că ceva merge foarte bine din prima, automat. Nu cred că există așa ceva. 

Testează. Testează. Testează. Renunță la ce nu merge. Păstrează ce dă mici semne că ar putea funcționa. Persistă în ce pare valid, confirmă, reconfirmă. Abia apoi ai o formulă promițătoare sau funcțională. 

Mai multe despre concept în articolul 3 (C) dedicat subiectului. 

Cum măsori dacă o idee funcționează sau nu pe social media?

Pe scurt, cred că așa: în prima parte, după ce lansezi, cred că ești obligat să sponsorizezi conținutul. Altfel, te cam ignoră algoritmul. În acest fel ai acces la o bază de oameni și poți să verifici dacă ce propui funcționează sau nu. 

Dacă e nevoie să sponsorizezi constant conținutul ca să obții vizibilitate, atunci cred că ar trebui ajustat sau reformulat conceptul. Ca să vorbim concret, după o perioadă de 2-3 luni, dacă un cont nu dă semne de creștere organică, undeva e o problemă care trebuie adresată. Sponsorizarea ajută mult, dar mai întâi e vorba despre a avea un concept funcțional. Nu e vorba despre a plăti mereu pentru vizibilitate.

Poți să faci un cont cu vizibilitate pe social media dacă nu ai experiență?

Eu cred că da. Sunt o grămadă de oameni care creează conținut foarte bun. Nu cred că e o limitare în ce privește ideile bune și foarte bune. Pe partea mai tehnică a lucrurilor însă, cred că durează ceva. Contează să știi cum funcționează o platformă, ce are specific, ce a mai fost făcut și cum poți tu să aduci ceva în plus sau nou. 

Dacă vrei drumul mai scurt și mai rapid, apelează la oameni care cu asta se ocupă: formulează concepte care funcționează, știu să analizeze cifre și date și să extragă destul de repede informații despre sănătatea conceptului.

În partea a doua a articolului (B) prezint mai multe detalii despre ce se întâmplă după ce observi că ai un concept pentru social media cu potențial. 

Lasă un comentariu